Пятница
03.05.2024
01:41
Форма входа
Категории раздела
русский язык [5]
литература [3]
молдавский язык [3]
украинский язык [0]
Электронный журнал
Электронный журнал
Поиск
Расписание звонков

 

Урок

Время

  I пара

1

8:30 – 9:15

2

9:20 – 10:05

  II пара

3

10:20 – 11:05

4

11:10 – 11:55

  III пара

5

12:15 – 13:00

6

13:05 – 13:50

 

7

14:00 – 14:45

Prezentacii.com - презентации на любые темы!
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Яндекс.Метрика
Бендерский теоретический лицей
Главная » Файлы » гуманитарная кафедра » молдавский язык

Открытый урок для 11 класса по молдавскому языку
[ Скачать с сервера (1015.2 Kb) ] 16.11.2012, 13:07

Лимба ши  литература молдовеняскэ

Чентолой П.Г.

Личеул теоретик дин  орашул Бендер

Проект дидактик

Дисчиплина: Лимба ши литература  молдовеняскэ

Класа: а 11а

Субьктул: «Фэрэ комуникаре орьче ом ар  фи о инсулэ изолатэ»(Stephen Hart)

Типул лекцией: микстэ

Тимпул преконизат: 45 мин.

Обьективеле визате:

Ла сфыршитул  лекцией елевий вор фи капабиль сэ:

     
  • Сэ утилизезе ын комуникаре ной унитэць  лексикале;     
  • Сэ идентифиче калитэциле морале але персонажелор  ын функцие де компортамент; 
  • Сэ детермине старя психоложикэ а персонажелор; 
  • Сэ компаре проприиле компартаменте ку челе  експусе деспре персонаже, фэкынд конклузий; 
  • Сэ дескрие провербе прин десене-симболурь. 
                                                                                                         

Евениментеле
      (моментеле
      лекцией)

Етапеле    лекцией

Че требуе    сэ асигурэм

А.    Интродучере ын активитате

I.Етапа де ынкэлзире
      Салут    (елевий се ынторк ла оаспець ши се салутэ)

       

Пе таблэ    сынт диферите имажинь че редау кипурь де оамень( анекса X1,X2, X3)
          Се    адресязэ ынтребэрь ку привире ла имажиниле пропусе.
          - че фаче    ачастэ доамнэ, домнишоарэ, оамень?
          Се ажунже    ла идея кэ фиекэруй ом ый есте нечесарэ комуникаря.

Каптаря    атенцией

В1.    Интерегоря  темей де акасэ.

       

В2.    Енунцаря субьектулуй ши, евентуал, а обьективелор операционале.

II.Етапа  де интродучере а    темей ной

       

Субьектул    лекцией: «Фэрэ комуникаре орьче ом ар фи о инсулэ изолатэ» (Stephen Hart)
          -Че а авут    ын ведере  Стефен Херт кынд а спус    ачесте кувинте?
          Ятэ че    вець фаче астэзь:

     
           
  • Вець повести тема де акасэ ку ажуторул    пирамидей павестирей:
  •        
  • Вець утилиза ын комуникаре ной унитэць    лексикале;
  •        
  • Вець детермина старя психоложикэ а персонажелор    ын функцие де компортамент:
  •        
  • Вець компара проприиле компораменте ку челе    експусе деспре персонаже, фэкынд конклузий;
  •        
  • Вець дескрие провербе прин десене-симболурь.
  •      

 

       

Стабилиря    легэтурий ынтре обьективеле темей ной ши материалул студият антериор.

     

Стабилиря    скопулуй лекцией ши анунцаря обьективелор.

С1    интерогаря темей де акасэ

       

С2.    Презентаря концинутулуй лекцией.

     

С3.    Дирижаря
        /кондучеря/

III.Етапа де интерогаре а темей де акасэ ши де презентаре а    материей ной.

       

Кувынтул    ынвэцэторулуй:
          Фэрэ че ну    поате екзиста омул?
          ----------------------------------------
          Кум есте    омул фэрэ комуникаре?
          -----------------------------------------
          Де че    цинем конт кынд комуникэм?
          ---------------------------------------------
          Де че ной    цинем конт ку чине ши кум комуникэм?
          -------------------------------------

     

Спунець вэ    рог де че цинем конт атунчь кынд комуникэм, конверсэм?( ку ажуторул елевилор    комплетэм ун клустеринг)

     

 

     

 

     
       

(Тимп,    лок, темперамент, карактерул омулуй, компортамент, едукацие.)

     

Вэ  провок о дискуцие, дар пентру ынчепут пропун    ун мик текст пе каре ыл вой чити, Текстул се интутилязэ «Чине е чел май    прецуит?»
        Дупэ    аудиере вець рэспунде ла ынтребаря:
        - Пе чине    пун май маре прец оамений: пе ачей каре ворбес мулт сау, димпотривэ, пе ачей    че ворбеск пуцин?

     

Дин зорь    ши пынэ ын мьез де ноапте  броаштеле    окэеск ын балтэ ши нимень ну ле я ын сямэ. Пе кынд кокошул кынтэ динспре зиуэ    ши оамений ыл аскултэ: се скоалэ ши се апукэ де лукру.

     

Конклузие:    Орьчине вря сэ фие аскултат, индиферент дакэ меритэ сау ну.

     

Дар сэ ну    уйтэм кэ сынт:

     
    

Яр акум ку    ажуторул «Пирамидей повестирий» вом верифика лукрул де акасэ.
        Анекса №1

 

       

Офериря    уней информаций ной пентру елевь.

     

Моделаря    де кэтре професор а ындеплинирий лукрулуй де акасэ.

     

Моделаря    де кэтре професор а ындеплинирий сарчинилор пентру а практика материя ноуэ.

     

Верификаря    нивелулуй де ынцележере ынаинте де а трече ла етапа урмэтоаре.

     

 

D1.Обцинеря перформанцелор

       

D2.Асигураря
          FeedbacK-ului

     

 

IV.Етапа де практикаре а материей ной

       

Ын    континуаре- о активитате ын груп.
          Класа се    дивизязэ ын 3 групурь.
          Примеск    сарчиниле де лукру (анекселе2,3,4)

     

Групул №1
        Ын плик    авець ун «омулец де пае»( се конфекционязэ ун омулец дин пае)
       
        Карактеризаць    персоана датэ:

     
           
  • Декскриець компортаментул;
  •        
  • Каре сынт калитэциле/дефектеле ачестор оамень;
  •        
  • Даць сфатурь ачестор оамень пентру а авя    сукчес ын комуникаре.
  •      
    

Рэспундець ла ынтребэрь, комплетаць    табелул ши утилизаць лексикул пропус:
        Оамений де пае

           
  • Импулсив
  •        
  • Кувинте фербинць
  •        
  • Се апринд репеде
  •        
  • Мыниос-мыниошь
  •      
     

Групул №2
        Ын плик    авець ун « омулец де чарэ»( сау дин пластелинэ).
        Се пропуне    ачеяш сарчинэ кА ши ын групул№1, доар кэ вор утилиза ун алт лексик

     
           
  • Флексибил=пластичь
  •        
  • Инфлуенцабил- каре пот фи инфлуенцаць
  •        
  • Мой(моале)-карактер моале
  •        
  • Асе топи-аич: а ну авя пэреря проприе
  •        
  • Сочиабиль, дар ушор пот фи монипулаць.
  •      

Групул №3
        Ын плик    авець ун «омулец де стиклэ».
        Се пропун    ачеляш сарчинь кА ши гр.№1,2, доар кэ вор утилиза ун алт лексик:

     
         
  • Фражил-деликат, каре се спарже ушор
  •        
  • А спарже =а сфэрыма
  •        
  • Сенсибил
  •        
  • Жингаш=тандру
  •        
  • Ушор лезабил-ранимый человек
  •        
  • Супэрэчос.
  •      
 

Рэспунсуриле    фиекэруй групп дурязэ 3 минуте. Чейлалць елевь ышь фак ынсемнэрь ын каете.

  

Ын    конклузие професорул пуне о ынтребаре че провоакэ ла о дискуцие:

 
  • Каре ар требуи сэ фие атитудиня ноастрэ фацэ    де асеменя персоане?
  •        
  • Че аць ынвэцат дин ачастэ експериенцэ?
  •      

Ынтр-адевэр, требуе сэ цинем кон тку че фел    де персоане комуникэм. Е невое де рэбдаре дин партя ноастрэ, де ынцележере…

Аш вря сэ вэ имажинаць о ливадэ де копачь    фруктиферь, екземплу де мерь. Сунт мере фрумоасе, коапте, дар сынт ши акре,    май сунт шик у вермь. Пе каре ле вець алеже вой?
 Рэспунсул елевилор…………….

 

Ынтр-о ливадэ се афлэ диферите фрукте, дар    ле алежець пе челе че вэ плак чел май мулт. Ла фел алежем ши кувинтеле кынд    комуникэм.
        Поезия пе каре о вой чити ын континуаре е    о  лекцие де вяцэ пентру вой.    Сарчина ноастрэ е сэ фиць атенць ши сэ скриець че аць вэзут, аузит, ши симцит    атунчь кынд ам читит поезия.

     

Вэд                 Ауд               Симт
        Анекса №5

 

       

Офериря    посибилитэцилор де практикаре а куноштинцелор ной

     

 

     

Мониторизаря    активитэций елевилор

     

 

Е1.    Ынкееря активитэций

       

Е2.    Асигураря трансферулуй

V.Етапа де евалуаре а куноштинцелор ши а абалитэцилор формате.

       

Ын вяцэ    оамений требуе сэ фие атенць кум ворбеск, че кувинте фолосеск. Ам обсерват кэ    сынт ши кувинте «амаре» ши кувинте «дулчь» сау «мажиче». Кум кредець че ар    интра пе ушэ ын катедрала де кувинте  ши    че ам атинже ку ачесте кувинте.
          Анекса №6    (катедрала де кувинте)

     

Че    провербе деспре лимбэ, комуникаре куноаштець?
        Елевий    примеск провербеле , ынчаркэ сэ дескрие ситуация прин десене.

Евалуаря    реализэрий де кэтре елевь а обьективелор лекцией.

Сарчинь    пентру мункэ индепендентэ/ Тема пентру акасэ

VI.етапа де апликаре

       

Пентру    акасэ: де скрис УК есеу дин 10-15 пропозиций «Фэрэ комуникаре омул н-ар путя    екзиста»

Офериря    посибилитэций де а аплика материя ынтр-о ситуацие ноуэ, релевантэ пентру вяца    реалэ а елевилор.

Анекса №1
  Пирамида повестирий
  ( де селектаре,  групаре, карактеризаре, жустификаре,ын база текстулуй)

 1  ________
    2_______   _______
    3______   _______  ______
    4______   ______  ______  ______
    5______   ______  _____  _____   _____
    6_______   ______  _______  ______   _______  _______
    7_______   ______  ______  ______   _______  _______ ______
    8_______   _______  ______  ______   _______  ______  ________   _______

     
  • Нумеле  персонажулуй принчипал.
  •  
  • Доуэ кувинте  че дескриу персонажул.
  •  
  • Трей кувинте  че дескриу кадрул.
  •  
  • Патру  кувинте че експун проблема.
  •  
  • Чинч кувинте  че дескриу примул евенимент.
  •  
  • Шасе кувинте  че дескриу ал дойля евенимент.
  •  
  • Шапте  кувинте че дескриу ал трейля евенимент.
  •  
  • Опт кувинте  че концин солуция.

Анекса  №2

Групул №1

Ын  плик авець ун «омулец де пае».
Карактеризаць  персоана датэ:

     
  • Дескриець  компортаментул.
  •  
  • Каре  сынт калитэциле/ дефектеле ачестор оамень.
  •  
  • Даць  сфатурь ачестор оамень пентру а авя сукчес ын комуникаре.

Рэспунзынд ла  ынтребэрь комплетаць табелул ши утилизаць лексикул пропус:

Импулсив
  Кувинте «фербинць
  Се апринд репеде
  Инфламабил- каре се  поате апринде
  Мыниос-мыниошь

Анекса №3

Ын плик авець ун  «омулец де чарэ»:

Карактеризаць  персоана датэ:

     
  •  Дескриець  компортаментул. 
  •  Каре  сынт калитэциле/ дефектеле ачестор оамень?        
  • Даць  сфатурь ачестор оамень пентру а авя сукчес ын комуникаре.

Рэспунзынд ла  ынтребэрь комплетаць табелул утилизынд лексикул пропус:

Флексибил=пластичь
  Инфлуенцабил-каре  пот фи инфлуенцаць
  А модела= а се  супуне инфлуенцей челор дин жур
  Мой(моале)-карактер  моале
  Асе топи- а ну авя  пэреря са, сочиабил, дар ушор монипулаць

 Анекса №4

Групул №3

Ын  плик авець ун «омулец де стиклэ».
Карактеризаць  персоана датэ:

     
  • Дескриець  компортаментул.
  • Каре  сынт калитэциле/дефектеле ачестор оамень.
  • Даць  сфатурь ачестор оамень пентру а авя сукчес ын комуникаре.
     

Рэспунзынд ла  ынтребэрь комплетаць табелул ши утилизаць лексикул пропус:

Фражил-деликат, каре  се спарже ушор
  А спарже- а сфэрыма
  Сенсибил
  Жингаш=тандру
  Ушор лезабил- легко  ранимый
  Супэрэчос

                                                      Анекса №5
  «Ну  екзистэ пазник ла кувинте…»

«Ну екзистэ пазник ла кувинте!
    Интрэ ын ливада лор богатэ
    Ши кулеже-атыт кыт поць купринде,
    Ши май вин-о датэ ши-нк-о датэ.
    Еле те аштяптэ зымбитоаре-
    ши чел бун ши чел рэутэчос.
    Ну екзистэ пазник нич ла гурэ
    Ун кувынт тэйос орь гросолан
    Ну-ць адуче драгосте. Чи урэ!
    Дин амик ыць фаче ун душман.
    Ну екзистэ пазник ла кувинте!

Лексик:
  Пазник- ом де пазэ
  А купринде-аич: а  луа
  Тэйос- а тэя
  Гросолан= образник
  Урэ-ненависть
  Амик=приетен

                                               

 

                        Оамений де пае

Компортамент

 

Калитэць/дефекте

 

Сфатурь

 

Категория: молдавский язык | Добавил: superlicey
Просмотров: 2639 | Загрузок: 100 | Рейтинг: 4.5/2
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]